dinsdag 14 juli 2015

Oud parfumflesje

Van mijn moeder kreeg ik pas geleden dit parfumflesje.


Zij had het van haar moeder gekregen, jaren geleden al.
En haar moeder, mijn oma dus, kreeg het weer van haar moeder, mijn overgrootmoeder, toen die in 1924 overleed. Mijn oma was toen een meisje van 15 jaar.


Mijn overgrootmoeder kreeg het weer van haar moeder op de dag dat zij trouwde. Dat was op 18 januari 1900.
Het flesje is dus in ieder geval al 115 jaar oud.

Het is dus overgegaan van oudste dochter op oudste dochter op oudste dochter op oudste dochter.
Dat vind ik heel erg mooi.
Ik zal het koesteren tot ik het weer aan mijn oudste dochter doorgeef.
Voor nu heeft het een heel mooi plekje in de kast.


Ik wens jullie een heel fijne dag,

Liefs,
Mirjam

Ik hou geen grote zomerstop, maar ben er toch even niet hoor, we gaan zondag de Noordzee even oversteken voor een weekje... Tot later weer...



27 opmerkingen:

  1. Ooh Mirjam wat bijzonder, en wat leuk om dat steeds aan de oudste dochter te geven. En wat is het in al die jaren nog zo heel mooi gebleven. Geniet van je weekje groetjes Petra.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is echt een bijzonder erfstukje!! Als je zelfs de omstandigheden nog weet waarom en wanneer het werd doorgegeven. Familiegeschiedenis, in geen geld te vangen!!!! Nu maar hopen dat de familie gezegend blijft met dochters :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk dat je weet uit welke tijd het parfumflesje komt. Zeker koesteren!!!
    Fijne tijd aan de andere kant van de Noordzee!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi en idd wat Jeanny zegt, dat je ook weet uit welke tijd het komt. En dat jij het ook weer door kunt geven!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig zeg...ik ben gek op items met zo'n geschiedenis! Bij jullie is het ook zo mooi dat het al een hele tijd aan de oudste dochter wordt doorgegeven. Ik heb een heel oud woordenboekje van mijn opa, zijn naam staat voorin geschreven. Ik zal het thuis nog nakijken, maar volgens mij is het boekje dit jaar precies 100 jaar oud.

    Wees er maar zuinig op!

    Ik wens je een hele fijne vakantie Mirjam, geniet ervan! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh heerlijk... zo is er hier een bonbonschaal in de familie... en van mijn schoonmoeder heb ik een stekje gekregen van een lidcactus, het stekje komt van een grote plant... deze plant is van de moeder van Hans zijn oma geweest... ook ruim 100 jaar oud...
    Daarnaast mss ook wel leuk...Mijn schoonouders wonen in een huis, dat de vader van mijn man zijn oma heeft laten bouwen en al die tijd heeft er familie ingewoond.. geweldig het hele huis ademt geschiedenis...
    Fijne tijd aan de andere kant van de Noordzee!
    Liefs Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ooh dit is wel heel bijzonder hoor, heel mooi.
    Ik wens je een fijne week toe!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Onvoorstelbaar als je er over nadenkt dat zo een klein, breekbaar dingetje al 115 jaren overleeft.. Dat wil dus zeggen 115 jaar gekoesterd geweest zijn. Hoe mooi ! En zeker omdat het al die tijd in je eigen familie is geweest !
    Fijne vakantie !! Geniet ervan !!
    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat mooi zeg, zeker met zo'n verhaal erbij! En wat bijzonder dat zo'n flesje inderdaad al 115 jaar (minimaal!) bestaat, terwijl mensen komen en gaan...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Beeldschoon en ontzettend waardevol dat je de geschiedenis van dit flesje kent. Een hele fijne week toegewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat bijzonder zeg! Het is een mooi flesje

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel mooi en bijzonder. Ik wens jullie een heerlijke vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Héél bijzonder dat dit na al die jaren nog in de familie is!!!
    En ik zou ik niet zijn wanneer ik niet ff zou gaan zoeken naar wat meer informatie over de afkomst van dit leuke flesje.

    ...Kom het tegen in de collectie bij Kunst en Antiekhandel Mr. F.J. Haffmans
    Een rood geëmailleerde en geslepen kristallen parfumflacon met de afbeelding van een harlekijn met vogel. Het zilveren montuur is gekeurd met het meesterteken van Jan van der Velden (werkzaam te Amsterdam 1839-1856) en het oude zwaardje. (Binnenstopje aanwezig; minmale oude herstelling aan scharniertje).
    Hoogte 119 mm. Prijs € 165.-

    http://haffmansantiek.nl/parfumflesje-met-zilveren-dop-19e-eeuw.html

    Wordt na het lezen wel heel nieuwsgierig of jij dat meesterteken ook in het dopje ziet staan.

    Nou heb ik het vermoeden dat dit parfumflacon in meerdere uitvoeringen gemaakt is want op door mij gevonden afbeelding heeft de harlekijn een vogel in de hand en op jou foto van flacon heeft hij een stok in de hand.
    Dan denk ik even door en kom tot de conclusie dat het wel eens om een vogel lijmstok kan gaan.

    lees hier info over hoe dat ging in de tijd van toen
    http://freepages.genealogy.rootsweb.ancestry.com/~noemeetjesland/meetjesland/ons_meetjesland/1980_2/sijsjesvangen.htm

    Oh Mirjam,
    dit zijn van die blogposten waar ik van smul,zoeken en informatie vergaren.

    Ben er maar heel zuinig op zodat ook jij het weer door kan geven aan je oudste dochter.

    Fijne vakantie en tot blogs maar weer!!!
    lieve groet,Ger



    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooi flesje Mirjam en wat leuk dat Ger meteen op zoek is gegaan om meer te weten te komen. Het gegeven dat het flesje van moeder op dochter is overgegaan en dat al een aantal generaties maakt het een bijzonder bezit! Ik wens je een heerlijke week aan de overkant van de Noordzee ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een mooie traditie om het steeds door te geven van Moeder op oudste dochter.
    Een hele fijne vakantie en tot horens.
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik kan het alleen maar eens zijn met alle voorgangers......dit is echt héél bijzonder. Wat leuk om er de uitleg van Ger nog bij te kunnen lezen. En het is zo mooi bewaard gebleven. Hoe zou het parfum geroken hebben dat erin gezeten heeft? Ik wens je een heerlijke vakantieweek toe. Ik twijfel er niet aan dat we daar mooie foto's van te zien gaan krijgen!!! Groetjes van Liliane

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Een heel leuk parfumflesje, maar het mooiste is dat het al zo lang in de familie is, ik hou heel erg van dit soort tradities. Ik las hierboven dat Ger alles heeft uitgezocht, altijd leuk om te weten.
    Voorlopig ga je lekker naar de overkant van de Noordzee, ik wens je een hele mooie vakantie.
    Groetjes, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een oudje en ook nog zo mooi en goed bewaard gebleven. Dit is een flesje met dierbare herinneringen dus.
    Ik wens je een goede oversteek en een hele fijne vakantie.
    Lieve groet van Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Zo'n mooie oude familiefles moet gekoesterd worden en weer door een dochter.M.H.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ben gek op dit soort familietradities waar oude spullen van ouders op kinderen over gaan, koester het flesje maar goed, fijne vakantie Mirjam!
    Liefs, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Super zeg! Eigenlijk zijn dit soort oude spullen het allerleukst. Voorzichtig ermee.
    Fijne vakantie in the UK, wij waren er vorig jaar.
    Groetjes,
    Barry

    BeantwoordenVerwijderen
  22. wat een erfstuk! prachtig is het! en ook kostbaar, zeker en vast een erg emotionele waarde.
    veel plezier aan de overkant van het water, geniet ervan!
    groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hallo Mirjam, wat heb je een mooi berichtje gemaakt met foto`s van dat parfum flesje. het heeft mij wel goed gedaan om het nu aan jou te geven en hopelijk gaat het eens verder. en wat heeft Ger eenmooi verhaal over geschreven door het opzoeken van de oorsprong van dit flesje. Dat is erg leuk om te horen en je steekt er wat van op, bedank Ger. Nog een fijne verdere week en groetjes van mij, mam.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat leuk dat dat flesje al zo lang in de familie is! En nog steeds heel! Koesteren zulke dingen! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Familiestukken zijn altijd leuk, maar zo'n oud flesje is toch wel bijzonder, dat kwetsbaar glas het zolang overleeft. Dit flesje verdient een ereplekje in je huis Mirjam :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wauw , wat een mooi parfumflesje . Dat dit al zolang in de familie is , is echt te koesteren .
    Ik Ens je een mooie vakantie toe aan de overkant van de Noordzee en tot gauw.
    Groetjes
    Christel van Garcya's place

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een prachtig parfumflesje Mirjam en wat leuk om dit steeds van dochter naar dochter over te geven...heel bijzonder...en zo oud al....dus heel voorzichtig ermee....fijn weekend en lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je reactie,
Lieve groet, Mirjam