zaterdag 3 september 2011

Deventer

Afgelopen woensdag reden we naar Deventer. Daar waren we beiden nog nooit geweest. We wilden allebei graag nog even het vakantiegevoel terug, nadat we eerder dan gepland uit Frankrijk waren teruggekomen...

In Deventer aangekomen hebben we ons bij het VVV-kantoor aangemeld voor een stadswandeling met een gids. Het VVV-kantoor bevindt zich in het oude gebouw De Waag.

De wandeling zou anderhalf uur duren. Leek ons prima. Uiteindelijk heeft Nico (onze gids) ons tweeënhalf uur al wandelend enorm kunnen boeien. Wat wist die man ons veel te vertellen. We liepen met een groepje van slechts 8 mensen, dus we hadden alle gelegenheid om een en ander te vragen.

Wat hebben we veel prachtige hanzegevels gezien, en houten puien, prachtige naamborden en zelfs een heel stil hofje, midden in het centrum van de stad...

Ook hebben we twee mooie kerken bezichtigd, de Lebuïnuskerk en de St.Nicolaaskerk, beter bekend als Berghkerk. De laatste wordt niet meer als zodanig gebruikt, maar is wel prachtig om te zien. Er is zelfs een mooie muurschildering tevoorschijn gekomen, tijdens de restauratie van de muren.

We hadden een leuk hotel in het centrum gevonden, in een oude pastorie uit 1752, en hebben daar heerlijk geslapen.

De volgende ochtend hebben we nog het Historisch Museum en het Speelgoedmuseum bekeken, voor we weer naar huis reden.
Met een kleine omweg naar Voorst, waar we de ruïne hebben bekeken van Kasteel De Nijenbeek. Een echte ruïne, waar we jammergenoeg niet zo dicht bij konden komen als we wilden...

In ieder geval zijn we nog lekker even twee dagen weggeweest, en hebben we ervan genoten...

Voor iedereen een heel fijne zondag gewenst,
Lieve groet,
Mirjam

1. Mooie foto's weer!
    Zo te zien is Deventer zeker weten een plaats die ik ook graag eens zou willen bezoeken. Op 't lijstje dus!

2. Ohh geweldig,prachtig die grote kerk !!en dan dat hofje.........dat lijkt mij nu helemaal geweldig om daarin te mogen wonen zo gezellig allemaal bij elkaar.
    Ja hoor ik ruil m,n vrijstaande huis zo in, haha...echt wel !!
    Geweldige foto,s heb je gemaakt.

groetjes
    Dicky Marie.

3. Fijn dat jullie een paar geslaagde dagen hebben gehad. Deventer is inderdaad een prachtige stad, met mooie gebouwen en veel leuke winkeltjes (ook op brocante-gebied)

Fijne zondag!

4. Vorig jaar was ik ook helemaal onder de indruk van Deventer...het is een bijzonder sfeervol stadje! Een stadswandeling met gids leert je zoveel meer van de stad, je gaat alles dan heel anders bekijken hè?

Dus toch een vakantiegevoel gehad, gelukkig maar!

Lieve groet, Ingrid

5. .....hoi Mirjam....ik loop gigantisch achter met lezen op al die blogposten her en der......
    Maar...ik lees dat jullie de vakantie vroegtijdig afgebroken hebben ivm niet al te best weer.
    Bij de Mont St. Michel waren we al twee keer, en het meest indrukwekkende vond ik het zicht van zo'n 10 km afstand, eenmaal daar was het een GROTE toeristische trekpleister,niet mijn ''ding''

Maar jullie hebben 'n paar heerlijke dagen gehad in Deventer, mooie stad en met een gids kom je op de meest interessante plekken met de nodige uitleg erbij, fantastisch!!!

Jaren geleden waren wij daar ook en brachten een bezoek aan die Berghkerk waar toen een tentoonstelling was van oude DinkyToys in veel vitrinekasten, mijn man heeft toen nog een van die kasten gekocht,leeg wel te verstaan,maar thuis kon hij die vullen met zijn eigen verzameling oude Dinkys.

We moeten snel nog eens daarheen aan jou prachtige foto's te zien, daar wil ik ook nog eens rondkijken in al die leuke straatjes.

Fijne zondag!!
    Liefs,Ger

6. Deventer, net als in veel andere oude steden loop ik altijd omhoog te kijken...al die mooie gevels!
    Een wandeling met gids leert je altijd zoveel leuke wetenswaardigheden, enig nadeel is dat het vaak uren slenteren is..
    Groeten, Corine(THUIS)

7. Wat een prachtige foto's van een prachtige stad!! Ik ben er jaren geleden eens geweest, maar zo mooi als op jouw foto's heb ik het niet gezien...dus een dagje deventer staat in mijn lijstje om eens naar toe te gaan.
    Hoe was je dag in Noord-holland? Ik ben benieuwd.
    Liefs, Anne.

8. Hallo Mirjam,
    Wat is Deventer leuk he!!!
    Wij waren er een aantal jaren geleden een lang weekend en deze zomer weer eens een dagje gedaan. Op zaterdag is er een geweldige leuke brocante markt in de Walstraat en om de kerk!
    Echt een aanrader!
    Je post over Normandie ga ik op mn gemak eens lezen, zijn wij ook dol op..
    Liefs
    Lia

9. Mooie foto's van het mooie Deventer , wij zijn er ook al een paar keer geweest maar wandelend met een gids zie je natuurlijk veel meer.

Jammer dat je vakantie is verregend maar toch mooie foto's hoor !

Bedankt trouwens dat je altijd zulke leuke reacties achterlaat , waardeer ik zeer hoor ....

fijne avond nog , groetjes Gea

10. Wat mooi zeg Deventer ! Wat leuk om zo'n rondleiding met gids te doen. Zoiets heb ik nog nooit gedaan, maar zo krijg je wel een boel te horen wat je anders mist hè. Mooie fotoos heb je er van gemaakt.

11. Ik ben er nog nooit geweest, maar wat ziet het er gezellig en mooi uit. Zo heeft nederland toch ook hele leuke plekjes.
    Groetjes Antoinette.

12. Leuk zo'n stands wandeling, Deventer ziet er in ieder geval erg gezellig en mooi uit!
    Betekent dit dat jullie in de toekomst meerdere uitstapjes doen in eigen Land!
    Namelijk erg leuk ;)!

Dank je wel voor je reactie,