woensdag 7 december 2011

Vogeltjes

Voeren...

In deze tijd van het jaar zijn we allemaal druk bezig het binnenshuis zo gezellig mogelijk te maken. En terecht, want het is koud, regenachtig, soms zelfs met natte sneeuw en hagel...

Voor de vogels breekt een tijd aan dat ze toch een beetje afhankelijk worden van wat extra voer dat ze van ons krijgen...

In de vorm van zaadbollen...



of gevulde dennenappels...



Of gewoon zo'n gevulde koker...


Ik hoop dat dit huisje hieronder niet te dicht bij de keukendeur hangt. Er zat eerst een appeltje in, de laatste uit onze 'nieuwe' appelboom die we een paar maanden geleden in onze tuin hebben gezet, maar van de appel is niet gegeten. Als het nu wederom niet lukt, dan maar wat verder van het huis ophangen...


En dan maar hopen dat de koolmeesjes hier volgend voorjaar wederom een nestje gaan bouwen. Afgelopen voorjaar zaten er maar liefst vijf piepkleine meesjes in... En de ouders maar af en aan vliegen. Daar kan ik nu al naar uitkijken hoor...


En ondertussen staan de winterviolen heerlijk te bloeien, zulke mooie tere blaadjes...


Ik wens jullie allemaal een heel fijne stormachtige woensdag, hier zijn al een paar zaadbollen uit de boom gewaaid,

Lieve groet,
Mirjam

33 opmerkingen:

  1. Zeker mogen we die niet vergeten net zo belangrijk en staat nog leuk ook vind ik ...geniet altijd hier van al die vogeltjes die hun winterkost komen halen ..... Nou stormen doet het hier wel in harlingen ...net even gauw wat boodschappen gehaald .... wens je nog een fijne week lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo, die worden verwend door jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt al beter voor de vogeltjes gezorgd dan ik!Heb nog niets hangen,zal t snel ook s doen.Hier in zeeland waait t ook hard maar af en toe zien we toch t zonnetje!!Fijne dag en lieve groet Ria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ha Mirjam! ook hier worden de vogeltjes zeker niet vergeten, ik heb de tuintafel zo dicht mogelijk bij de terrasdeuren van de keuken gezet en de tafel gezellig "gedekt" met allerlei vogellekkers:) de vogeltjes komen er in grote getale op af en genieten van al dat lekkers en wij genieten weer van de vogeltjes, ik kan er uren naar kijken, heerlijk!
    en gek maar appels zijn ze hier ook niet zo dol op..

    fijne namiddag en avond!
    lieve groetjes, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een paar jaar geleden had ik ook een appel opgehangen voor de vogels, maar er werd niet naar omgekeken. Ik heb ooit ook eens een hele mooie taart voor de vogels gemaakt, ik had allemaal beelden van prachtige vogeltjes en lieve musjes maar de zwarte kraaien zaten er het meest en joegen de kleintjes weg.

    Hier in de schuur moet nog wat liggen, ze kunnen het nu inderdaad wel gebruiken!

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je zou denken dat het storm moet lopen met de vogels! Ziet er uitnodigend uit! Goed voorbeeld doet goed volgen, ik besef dat ik niks uit heb voor de vogels nu het hier ook koud is, wordt vandaag nog geregeld!

    Bye, 'Inga'

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha Mirjam,
    Ja het is weer tijd om voor de vogels te gaan zorgen! Het gaat nu wel heel snel.
    Goed idee.
    Wat een super leuk vogelhuis heb je zeg! mooi gemaakt! en je bolletje onder een vormpje ook leuk!
    Op dit moment ben ik nog binnen aan het knutselen. dit weekend wilde ik buiten ook wat aan kerst gaan doen. Ben er nog niet helemaal uit wat het gaat worden.
    Jij bent al lekker bezig!
    fijne dag
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een verwennerij voor die vogeltjes bij jou.
    Ik geniet ook altijd zo van de vogels in de tuin.
    Gelukkig is onze kat al oud en versleten want die vind ze iets te leuk.

    Wat een goed idee om een vervroegd kerstfeest te vieren.
    Die rosbief ziet er goed uit zeg!
    Ik werk ook regelmatig met de kerst en vind het dan op het werk ook altijd wel gezellig, jij?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De vogels mogen wij zeker niet vergeten en jij hebt ze al weer lekker verwend Mirjam.....Ik moet ook nog even buiten de wintertuin klaar maken...maar het weer is er op dit moment niet na om buiten bezig te zijn...het stormt en hagelt hier de hele middag..... en de spullen van mijn tuintafel vliegen zo af en toe door de tuin, dus even wachten op wat rustiger weer...
    Ik vind trouwens je vogelhuis super mooi....
    lieve groet....elly.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bij ons hangt er ook van alles hoor voor de vogeltjes.. en ook dichtbij huis.. ze komen evengoed geen probleem kijk maar eens bij mijn post over de spechten dat is echt bijna tegen het raam aan..
    hier stormt het lekker.... de lampen gaan regelmatig heen en weer.... lekker schommelen
    groetjes
    Anita
    http://alle-mooie-dingen.blogspot.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb vorige week ook allerlei lekkers voor de vogels opgehangen. Op aanraden van mijn vader eens ander zaad gekocht. Zelden zoveel vogels in mijn tuin gehad. En wat denk je dat er ook kwam? Een sperwer ... en wij wonen midden in een wijk. Daarna niet meer zoveel vogels gezien helaas!
    Liefs,
    Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat ben je toch lief voor de vogels... Meestal begin ik pas als het te laat is ☺
    Mooie violen heb je ook staan!
    Wat een wind vandaag he. Ben blij dat ik lekker binnen ben... Wel zonet lekker gevoetbald met de jongens. Even een frisse neus halen, dat moet bij mij elke dag, weer of geen weer!

    Fijne avond, liefs, Marjolijn ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  13. bij mij is er nog NOOIT een appel gegeten door de vogels! Na verloop van tijd vallen ze van rottigheid van hun stokje...:(...maar gezellig ziet het wel uit.....hopen op veel vogeltjes in je tuin! ZO gezellig!

    Liefs,
    Lynda

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lief gebaar voor de vogels, het is zo mooi om te zien hoe ze dan lekker smullen in je tuin...ik ga dan vaak lekker voor het raam kijken wie er komen snoepen...heerlijk zo die natuur.

    Grappig met je bakvormpje erboven, een goed idee.

    Lieve groetjes,
    ♥Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wij genieten alledrie ook altijd zo van de vogels te voeren.
    Bolletjes en strooivoer en af en toe een korstje...
    Zo gezellig om naar te kijken als ze allemaal zitten te smikkelen!
    Wat heb je een leuk klein bakblikje boven de vetbol hangen!

    Fijne avond!
    Liefs Lisette

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ook hier hangt weer van allerlei lekkers buiten voor de vogeltjes. Wat een leuk/goed idee om de vetbol onder een 'dakje' te hangen ;)

    Fijne avond. Liefs, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Groot gelijk Mirjam ook de vogeltjes mogen we niet vergeten, ik hang ook altijd een paar bollen op want hier eten ze niet alles...en onze katten vinden het zo leuk aan het raam loeren op de vogeltjes en dan maken ze een klikkend geluid met hun tandjes want ze mogen hier niet naar buiten....groetjes Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  18. In zo'n prachtig huisje wil ieder vogeltje wel z'n nestje bouwen hihi.
    Leuk hè om zoveel vogels op bezoek te krijgen.
    Wat leuk die dennenappel met het vet.
    Ik heb ook het nodige opgehangen en ook wat vetblokken speciaal voor Roodbortstjes, er komt er hier ieder jaar een in de tuin.
    Probeer ook vaak om er een foto van te nemen, maar als ik mijn camera heb gepakt zijn de vogels gevlogen hihi.
    Fijne avond en een lieve groet, Mea

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat gezellig is dat toch he al die vogeltjes in de tuin. Ze hebben het in ieder geval goed bij jullie! Het huisje is ook erg schattig ik zie daar van het voorjaar al een vogelfamilie in wonen.

    Groetjes,
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  20. oeh dat moet ik ook dringend gaan doen!!!
    wij hebben vorig jaar bij het natuurpunt enkele voederhuisjes gekocht ... in een mum van tijd waren de 'the place to be' voor alle vogeltjes van de buurt :oD

    Wat een geweldig idee trouwens om zo een bakvorm erboven te hangen om de regen tegen te houden!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hallo Mirjam,

    Leuk is dat,he,om op deze manier voor de vogels te zorgen. Ik heb ook al het een en ander op mijn balkon hangen en de musjes en koolmeesjes zijn hier niet bang om dichtbij te komen. Het valt mij wel op met dit zachte weer dat de vogels er nog niet zo'n behoefte aan hebben.
    Behalve de doppinda's: die waren in no-time door de vlaamse gaaien geplunderd.
    En door het zachte weer bloeien er nog 6 potten geraniums alsof het zomer is.

    Veel plezier ervan,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Nou, het is hier inmiddels aardig stormachtig hoor! Ik denk dat de vogeltjes het prima naar hun zin zullen hebben bij jullie! Vind dat nestkastje ook superleuk, ze komen vast terug volgend jaar!
    Groetjes Elly
    Oh en de eucalytuskrans is gewikkeld om een strokrans, op my everyday handmades heb ik er ergens een tutorial van staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Mooie foto's Mirjam, vooral die van de vetbollen, echt heel erg mooi, helaas kan ik ze niet ophangen bij mij want dat is de kat op het spek binden of zoiets. Want met drie katten worden de vogels gek en ook de katten.

    Ik heb je vorige post nog even gelezen, sorry helemaal vergeten, maar zat gezellig zijn geweest, heerlijk eten en drinken maar vooral de gezelligheid voelde ik, fijn dat je genoten hebt.

    Liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  24. das ook toevallig! Ik heb vandaag het vogelhuisje in onze tuin gevuld met lekkers! ;-)
    ons huisje staat ook heerlijk knus in een hoekje achter de grote hortensia's zodat de grote vogels er niet bij kunnen.. die kleintjes vind ik superschattig maar die grote, meeuwen, duifen en eksters poepen mijn hele tuin onder en dat vind ik niet schattig...
    Geniet van je tuinvriendjes en een fijne week!

    Liefs, Debby

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Dat huisje met het hart vind ik schattig!
    Ons vogelhuisje op het balkon ligt nog vol met het spul van vorige winter, veel te weinig kleine vogeltjes hier in de stad dus, vind ik jammer!
    We hebben hier alleen meeuwen, en die vinden het openscheuren van de Leidse vuilniszakken veel leuker dan mijn vogelhuisje denk ik... ;)
    Liefs,
    Sanne

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Het geeft mooie plaatjes!
    Vooral de vetbollen.
    En de vogeltjes geven zoveel gezelligheid!!
    De storm raast hier rond het huis!

    Lieve groet van mij

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Heerlijk voor de vogels zo! Je geeft me inspiratie om zelf ook maar eens wat op te hangen...

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat gek, vandaag moest ik ook een mezenbol oprapen die uit de boom was gevallen(zal ook wel door de hevige wind gekomen zijn). De voederballen hangen hier al een tijdje en worden druk door meesjes bezocht en ook een roodborstje meldt zich dagelijks. Heerlijk om ze zo bezig te zien door het keukenraam terwijl we aan de afwas staan. Vorig jaar ook eens appels geprobeerd maar die laten ze gewoon onaangeroerd.
    Groetjes,
    Marian

    BeantwoordenVerwijderen
  29. ik moet ook nodig bolletjes gaan halen, vergeet het steeds omdat het (gelukkig) nog niet echt koud is geweest, toch maar eens op mijn lijstje zetten!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. mooie foto's van de jullie sterrenrestaurant voor vogeltjes! lieve groet, @nne

    BeantwoordenVerwijderen
  31. De bolletjes heb ik al liggen nu nog gaan hangen. Leuk idee met dat bakvormpje erboven.
    groetjes, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  32. De enige boom in ons tuintje is bijna kaal, daarna gaan de vetbolletjes en pindaslingers erin en dan lijkt het schiphol wel met al dat aankomend en vertrekkende vliegverkeer. Groetjes, Colin

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ik vind die bovenste luxe, met zo'n overkappinkje!

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je reactie,
Lieve groet, Mirjam