zaterdag 25 oktober 2014

Appels plukken

Hier vlakbij ligt Landgoed de Olmenhorst waar je heerlijk kunt rondwandelen. Er is een heel leuke winkel waar je o.a. lekkere eigengemaakte geitenkaas kunt kopen, en lekkere koek... En ze hebben er ook heel mooi serviesgoed... kortom een leuke winkel om eens lekker rond te snuffelen...

Maar je kunt er ook heel leuk zelf je appels plukken. Samen met mijn nichtje, die de afgelopen week herfstvakantie had, ben ik er donderdagmiddag naar toe gegaan en gewapend met een flinke tas liepen we de paden in... 






We plukten door tot ik de tas bijna niet meer kon dragen... 










Ik denk dat er toch gauw zo'n 10 kilo in zat...


 Thuis hebben we de inhoud eerlijk verdeeld en ik denk dat mijn zusje van hun deel heerlijke appelmoes gaat maken. En dat is een goed idee om te volgen natuurlijk... Misschien toch nog een appeltaartje...?

Afijn, mijn nichtje en ik hadden een heel leuke middag, waarbij we natuurlijk ook nog wat hadden gedronken en gesnoept...



En goed dat ik net die dag een paar nieuwe tuinlaarzen kocht om in de nattigheid rond te stappen... Gelijk helemaal goedgekeurd...


Ik wens jullie een heel fijn weekend,

Lieve groet,
Mirjam

36 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijk fruitig dagje. Fijn weekend, Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach, wat een engeltje, je nichtje ! Dat moet een fijn dagje geweest zijn !
    Wel grappig - gezonde appeltjes plukken, en als beloning ? Een lekker chocoladecakeje ;-)))...
    Ik ben al benieuwd wat je allemaal gaat maken met de appeltjes ! Welke soort is het eigenlijk, de appeltjes die jullie plukten ?
    Liefs, en nog een fijn weekend !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, een chocolademuffin past eigenlijk niet in het plaatje, maar ze zagen er o zo lekker uit..haha...
      De appels zijn Jonagolds. Ik hoopte eigenlijk op de echte moesappelen, de Goudreinetten, maar die waren denk ik allemaal al geplukt. Volgend jaar even beter hun agenda in de gaten houden, want daar kun je terugvinden wat er wanneer geplukt kan worden...
      Liefs, Mirjam

      Verwijderen
  3. Superleuk zo'n dagje, ik snap helemaal dat jullie genoten hebben!! En dan ook nog zo'n geweldige opbrengst, daar kun je even mee vooruit. Wat een lief nichtje heb je, echt een plaatje :)!
    Zelf heb ik jarenlang in de appelpluk gezeten, altijd veel plezier gehad! Ik denk dat ik ook maar weer eens een kistje ga plukken ;) Fijn weekend!
    P.S. De paddestoelenkit staat inmiddels klaar om te gaan gebruiken, nog bedankt voor de tip!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Veel plezier met de paddestoelen, hier wacht ik inmiddels nog steeds geduldig op de tweede oogst, maar er ziet nu iets kleins aan te komen.... zo leuk hihi...
      Liefs, Mirjam

      Verwijderen
  4. Wat gezellig om met je nichtje appels te gaan plukken! Behalve appelmoes zou ik er denk ik ook een heerlijk appeltaartje van maken...dat klinkt wel goed, lekker bij een kop thee (aangezien ik geen koffie drink ;-)). Dat is dan meteen een heerlijke beloning voor het harde werken (waarbij we de chocolademuffin ter plaatse gewoon even vergeten hihi).

    Ik wens je een heel fijn weekend! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je ziet je nichtje ook duidelijk genieten . Heerlijk om dat samen met haar te doen. Je bent heerlijk in de buitenlucht en na afloop de buit mee naar huis om de appeld te verwerken. Wij gingen altijd met de familie bramen plukken. En dan heerlijke jam maken was ook zo gezellig. Maar dät cakeje na afloop is ook niet verkeerd.
    Een fijn weekend, liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo gezellig zo'n appel uitstapje met je nichtje en die heerlijke muffins gaan er natuurlijk ook wel in. Je nieuwe laarzen zul je nu wel nodig. gehad hebben na dat noodweer, alles is kleddernat. En nu achter het fornuis, lekkere dingen van de appels maken!
    Een heel fijn weekend,
    Liefs, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk zelfgeplukte appels! Leuke foto's van je nichtje en jullie hebben een heerlijke middag gehad met een bekende tas vol appels.
    Hip kleurtje hebben je laarzen-ik heb maar saaie groene laarzen.
    goed weekend met toch nog een appeltaartje?
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuk uitstapje! Ook zo leuk dat jij dat met je nichtje doet.
    Ik ben wel even klaar met de appels. Misschien dat ik nog op zoek ga naar stoofperen, ook altijd handig om daar een voorraad van te hebben.
    Fijn weekend!
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Eerst een compliment voor je prachtige foto's en wat een leuk nichtje heb jij...zo leuk die foto.....je krijgt gewoon zin in een appel en een appeltaart was helemaal niet verkeerd.....mooie post Mirjam...lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooi meiske! O ja..het is daar leuk hé....en zo te zien nu niet zo druk. Want het kan er soms heeeel druk zijn. Even wat eten en drinken, t smaakt daar allemaal zo lekker. Als ik er ben neem ik een hele krat van die lekkere sap mee...smullen! Ken jij ook de Mariënwaerdt in Beesd? Wel even rijden maar ook zooo mooi en leuk en...lekker! Zij hebben daar ook een landgoedwinkel met de heerlijkste producten, een restaurant waar je na een mooie wandeling heerlijk wat kunt eten en ook heel kindvriendelijk. Wij waren er een keer toen het sneeuwde....alsof je in een sprookje liep. En ze hebben daar rond kerst een héél leuk fair....Hihi..krijg er al helemaal zin in! Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb weleens gehoord van de Mariënwaerdt in Beesd, maar ben er nog nooit geweest. Moet ook heel mooi zijn als ik de verhalen mag geloven. Wie weet kom ik er eens een keertje, en ja, zo in de winter met sneeuw moet dat heerlijk zijn... Liefs, Mirjam

      Verwijderen
  11. Dat is nog eens dubbel genieten!
    Eerst appels plukken en dan nog een heerlijke chocolademuffin.......
    Mooie foto,s Mirjam en van de appels komen vast de lekkerste recepten ;-)
    Fijn weekend!
    Liefs,Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  12. O , wat ziet dat er heerlijk uit en wat leuk dat je ze zelf kan plukken dat is dus puur natuur , en wat een mooi meisje is je nichtje , dat jullie er maar lekker van mogen genieten , groetjes Cobie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat leuk om je eigen appels te plukken. Dat is een leuke bezigheid om samen met je nichtje te doen.
    Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Niets is leuker dan de boomgaard in, hier zijn de meeste appels geplukt en worden de boomgaarden al kaal.
    Onze buurman heeft heel veel geplukt en daar krijgen wij dan ook een deel van:) dus hier ook appletaart en appelmoes..smullen!

    Mooi weekend Mirjam.

    Lieve groet, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Je ziet dat ze heeft genoten , jouw nichtje.
    En dan naar huis gaan met een grote oogst waar je heerlijk creatief mee kan zijn .
    Na al die plensbuien zullen de laarsjes goed van pas zijn gekomen .
    Liefs en een fijn weekend
    Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ah wat ziet dat er gezellig uit Mirjam!
    Leuk zo'n middag met je nichtje.
    En die appelboomgaard zorgt voor heerlijke appels en mooie foto's.
    Natuurlijk moet er dan ook wat gesnoept en gedronken worden ;-)

    Fijn weekend en lieve groet, MJ

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Leuk idee om zelf te gaan plukken en er dan ook iets van te gaan maken in de keuken. Hier zijn vanaf nu de goudreinetten ook weer niet om aan te slepen, we zijn er dol op :)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat enig om dat met je nichtje te doen. En wat een leuk nichtje, ze kijkt zo olijk. Ik ben benieuwd wat je met de appels gaat doen. Er zijn zoveel lekkere recepten.
    Fijne zondag. Groetjes, Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Och, wat zit je nichtje daar heerlijk te genieten.
    Wat leuk om samen te plukken.
    De appels zien er heerlijk gaaf uit.
    Nu nog een lekker recept en dan maar smullen!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Leuk De Olmenhorst, daar ben ik twee jaar geleden geweest met de kinderen om appels te plukken, heel leuk georganiseerd alllemaal en een paar hele leuke winkels erbij!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Leuk om dit met kinderen te doen.
    Wie weet kan ik dit over een aantal jaar ook weer eens gaan doen met mijn kleinzoon.

    Liefs Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een leuk uitje zo met je nichtje. Van achteren dacht ik even dat het mijn dochter was hihi...zelfde haar. Lieve groet, Renny

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Een gezellig en 'lekker' uitje. Leuk om te doen met je nichtje. En als ik die veilingkistjes zie...hmmm, hadden ze er niet een paar over, haha? Heerlijk zo'n tas vol met appels. Wat zal het de komende dagen heerlijk bij je ruiken, vanuit de keuken: appelmoes, appeltaart, appelflappen, appelmuffins, appelpannenkoek...
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Geweldig leuk zo samen met je nichtje dit te doen. Wij zijn in het verleden, toen de kinderen ook die leeftijd hadden ook ooit eens wezen zelf-plukken. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi Mirjam, Wat een heerlijke belevenis voor je nichtje en leuk om de appelpluk samen te beleven. En dan nog lekker smikkelen ook. Wat een mooi landgoed, Kan mij voorstellen dat jullie geweldig genoten hebben. Geniet altijd zo van je verhalen en mooie foto,s.
    Fijn weekend nog, groeten Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Oooh Mirjam, fijn zo een namiddagje uit met jouw nichtje, het ziet er een schatje uit! heel gezellig moet dat geweest zijn, zo samen appels gaan plukken.
    Nog een fijne zondag en maak maar iets lekkers met de appels hé.
    groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Leuk en gezellig zo'n appelpluk met wat lekkers toe.

    Niks lekkerder dan je tanden te zetten in fris geplukte appel recht van de boom.

    Fijn weekeind en lieve groet,
    Ger

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat zal je genoten hebben....dat is aan de mooie foto's en het vrolijke gezicht van je nichtje ook wel te zien!

    fijne zondag
    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat leuk om samen met je nichtje te plukken. Aan haar gezicht is te zien dat ze genoten heeft en dat jullie familie zijn.
    Dus dat wordt kokkerellen de komende dagen met heerlijke geuren in huis.
    Groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Gezellig met je leuke nichtje aan de appelpluk. .Ik ben opgegroeid tussen de boomgaarden dus weet hoe leuk plukken is. Het liefst had ik de zomer wat langer vastgehouden maar de herfst heeft ook wel wat, dus geef ik me maar over.
    Een leuke post hoor.
    liefs
    Hermine

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Leuk hoor om dit met je nichtje te ondernemen! Gewoon even lekker bezig zijn en daarna genieten van wat lekkers...en er nog wat aan overhouden ook...en thuis weer verder om de appels te verwerken! (Wat is het geworden?) Ik ben een aantal jaren geleden op de Olmenhorst geweest voor een fair, dus ik weet hoe leuk het daar is.
    Liefs, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een deel van de appels heb ik aan mijn moeder gegeven en van de rest maakte ik toch maar weer de appelcompote. Ik had geen tijd voor een appeltaart jammer genoeg...
      Liefs, Mirjam

      Verwijderen
  32. It is lovely to see your blog again Mirjam and all your beautiful photos. Ann

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je reactie,
Lieve groet, Mirjam