woensdag 15 oktober 2014

Paddestoelen kweken...

Ben kocht via internet het volgende doosje...



Erin zit een mengsel van koffieprut en mycelium, oftewel een broedsel... Op de verpakking staat heel duidelijk wat je moet doen...





We hebben netjes de aanwijzingen gevolgd en kijk dan toch eens...





En ze groeien gewoon door hoor, de ene dag nog maar 2,5 cm doorsnee en de volgende dag al ruim 4 cm...




Ze zijn eetbaar, dus wij gaan hier lekker van smullen natuurlijk... even een lekker receptje opzoeken...

Ik heb voor de liefhebbers ook even de website opgezocht, waar je deze kit kunt bestellen...
http://www.coffeecompany.nl/&/product/66-diy-mushroom-farm-kits/

Ik wens jullie een heel fijne dag,

Lieve groet,
Mirjam

32 opmerkingen:

  1. Wat leuk! Nog nooit gezien. Verser kan niet. En wat voor lekkere dingen je hier van kunt maken: kruidige herfstpaddestoelensoep, ragout, gevulde omelet...het water loopt me al in de mond...Ben benieuwd wat het bij jou gaat worden (en nu maar hopen dat het geen paddo's zijn, hihi).
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker !! Altijd champignonnetjes in huis, hoe praktisch !
    Hier in de supermarkt werden een tijdje geleden emmertjes verkocht, waar de champignonnetjes al in groeiden, en die kon je dan plukken, en nieuwe kwamen in de plaats. Ook handig, maar esthetisch gezien een verdomd lelijk emmertje wat nooit-in-honderd-jaar bij mij in de keuken zou komen te staan ;-)
    En deze doos, wel, die zou je voor de verpakking alleen al kopen ! Hoe mooi !
    En, wat ga je ermee maken ??
    Veel liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ingrid, ja het doosje alleen is al leuk, mooi papier, en het staat heel leuk op het aanrecht.
      Een lelijk emmertje zou ik ook niet willen, maar misschien kun je dat in een ander emmertje overzetten?
      Fijne dag, liefs, Mirjam

      Verwijderen
  3. Oh, wat geweldig Mirjam! Dit wil ik nou al jaaaren ;)!! Maar in het verleden hadden ze dan alleen van die heel grote dozen, of boomstammen die je moest injecteren.. dat vonden wij nogal veel gedoe om een paar paddestoeltjes. Maar dit ziet er handzamer, en veel leuker uit! Kun je misschien de link doorgeven? Enne, heel veel plezier met deze prachtige wondertjes der natuur!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga het even bij Ben navragen, maar hij is op zee, dus het kan even een paar dagen duren...
      Liefs, Mirjam

      Verwijderen
  4. Heerlijk met champignons kun je alle kanten uit. Ik zag het laatst in het tuincentrum een heel klein broeikastje. Heerlijk champignon ragout maken.
    Je laat ons wel zien wat het wordt he?
    Liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat grappig! Ik ben gek op champignons, al eet ik ze eigenlijk niet eens zo vaak. Maar voor de komende dagen kun jij wel vooruit!

    Een fijne dag, Mirjam. Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat grappig Mirjam ...en hoe smaakte ze...?....liefs Ria...x!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk om te zien he, nu hou ik niet van paddestoelen enzo maar ik vind het idee zo erg leuk! Liefs sabine

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat is dit leuk Mirjam!
    Ik zie er gelijk een heerlijk herfststoofpotje in haha.
    Fijne dag.
    Liefs,Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat ziet dit er enorm leuk uit Mirjam. En meteen al een goede oogst. Wanneer ze de gewenste hoogte hebben moeten ze dan meteen geplukt worden of kan het wachten totdat Ben er van mee kan eten?
    Maak er maar wat lekkers van, eet smakelijk!
    Groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Mirjam, vanochtend was ik hier al even geweest... Het lijken wel oesterzwammen, een beetje vlezig! Leuk om zelf te kweken he?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zijn ook oesterzwammen... moest het wel even opzoeken hoor haha...
      Fijne dag,
      liefs,
      Mirjam

      Verwijderen
  11. Zo'n vers eigen opgekweekt oesterzwammetje heeft niet veel meer nodig om er een smakelijke hap van te maken,
    licht gerookte spekjes bakken,sjarlotje,teentje verse knoflook en de paddenstoelen kort bakken,draai van de pepermolen,heerlijk om sneetje geroosterd brood mee te beleggen voor de lunch.
    Leuk om van zó dichtbij het proces te volgen hoe het zwammetje groeit.
    Als ik het goed lees kan je er twee keer van oogsten.
    Denk dat ik meerdere dozen moet aanschaffen dan,wij eten best vaak allerlei soorten paddenstoelen.
    Ben benieuwd hoe ze smaken.

    Fijne dag en lieve groet,
    Ger




    BeantwoordenVerwijderen
  12. Jammie. Wat een leuk idee.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Schitterend! Zo leuk ook om cadeau te doen! Laat het receptje nog maar passeren hier... dat is altijd welkom!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk, ik ben benieuwd wat voor lekker recept je hebt uitgekozen.

    Liefs, marjonel

    BeantwoordenVerwijderen
  15. verse paddestoelen hmmm ,laat het jullie smaken : )

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat grappig. En wat worden ze mooi. Maar vooral lekker natuurlijk. Ik vind het wel helemaal iets voor jou.
    Groetjes, Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Eerst dacht ik : zijn dit wel echte?
    Ja hoor , en nog wel eetbaar .
    Dit zou ik ook wel aandurven , en dan lekker opeten mmmmmm.
    Lieve groet christel

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Verrassingen uit een doosje! Leuk is dat. Ik hoop dat ze goed smaken, maar dat zal vast wel.
    Geef je recept maar door als het zo ver is! Eet smakelijk alvast!
    Liefs en een gezellige avond, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat leuk! Ik heb de doos zien liggen in een winkel hier in Eindhoven, maar dat het zo goed zou werken had ik niet verwacht!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. wat bijzonder..leuk hé!! Ben heel benieuwd hoe ze smaken. Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ja, dat is ook een idee. Ik speur in mijn wandelingen alles af naar wat de natuur geeft en jullie halen een doosje en zie eens, prachtige paddenstoelen in een mum van tijd!
    Je zou nog even op mijn logje moeten kijken, want ze lijken erg op een van degene die ik gefotografeerd heb.
    Ik hoop dat je een heerlijk recept kunt vinden en daar een heerlijke maaltijd van kunt maken!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Mirjam, geweldig om het proces van groeiende paddestoelen te volgen, afwachten, spanning en dan ook nog beloond worden. Dat wordt lekker smullen, er zijn genoeg herfstrecepten met paddestoelen. Bedankt voor de link, ga het bestellen voor Hans, die vindt het vast ook heeeeeel leuk. liefs Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  23. O leuk! Dit laat ik even aan Gert zien.. die gebruikt vaak paddenstoelen bij het koken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat ontzettend leuk om zelf paddenstoelen te kweken. Ben benieuwd wat voor lekkers je ervan gaat maken. Eet smakelijk alvast. Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat leuk. Nog nooit gezien. Maar even over je reactie bij Balsemien. Heb je weleens overwogen om met een rondbreinaald te breien. Anny.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anny, jawel maar het is tot nu toe bij overwegen gebleven. Inmiddels heb ik er wel eentje in huis... dus ik ga het echt een keer proberen... Dank je wel voor je reactie...
      Liefs, Mirjam

      Verwijderen
  26. Dat is een wel heel leuk gevuld doosje. Wat heb je met al die paddenstoelen gedaan? Soepje?

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Echt iets voor jou Mirjam, een geweldig leuke doos met inhoud!
    Wat zul je een heerlijk recept bedenken bij deze paddenstoelen...dat wordt smullen!

    Lieve groet, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je reactie,
Lieve groet, Mirjam