donderdag 2 oktober 2014

Arnemuiden

Gisteren gingen wij een dagje naar Arnemuiden, waar afgelopen zondag de tentoonstelling Truien bij de Vleet geopend werd. Een super leuke tentoonstelling over de Zeeuwse Visserstruien...
Deze tentoonstelling wordt gehouden op het terrein van de Historische Scheepswerf in Arnemuiden... Dus voor ons allebei genoeg moois om te zien, dachten wij zo...

Zodra wij het terrein opkwamen kwam er een heel aardige meneer naar ons toe die ons gelijk wel even over de werf wilde rondleiden... Hij wist er heel wat over te vertellen en hij liet ons heel veel zien... Deze rondleiding was heel erg leuk...











Daarna liepen we de oude Zaagloods binnen, waar de truien hangen... 


Ook daarbinnen is, naast al die prachtige truien, van alles te zien dat met de visserij en vissersboten te maken heeft...



Omdat het niet de bedoeling is dat iedereen aan de truien gaat voelen, hebben de breisters een lappendeken gebreid van alle garens in alle gebruikte kleuren en steken... slim toch..?







We waren nog maar net binnen toen Stefanie van het blog Lupineke naar ons toekwam. Van haar kregen we behalve tekst en uitleg betreffende de truien ook een kop koffie en een heerlijke Zeeuwse Bolus... Het was heel erg leuk om haar hier te ontmoeten. Ook met Petra van het blog Het lieve leven maakt ik hier kennis. Zij kwam vanuit Den Haag ook hierheen om de tentoonstelling te zien...


We hebben ons heel erg goed vermaakt. En na ons bezoek aan de werf liepen we nog even naar het centrum van Arnemuiden, naar de winkel van Jeanet. Bij haar had ik een brei-pakket besteld van een vest met Arnemuidens patroon, naar een visserstrui dus... En dat kon ik nu zelf even ophalen... 
Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken... Ik heb in ieder geval zin om er aan te beginnen...

Ja, dat roze pakket dat Jeanet hier staat in te pakken...

Ik wens jullie een heerlijke dag,
Lieve groet,
Mirjam

31 opmerkingen:

  1. Dis je zet weer iets op de pennen voor de gezellige donkere avonden. Dat Arnemjiden zijn eigen patronen heeft bijzonder hoor. Er hengen mooie exemplaren tussen.
    Toen wij laatst in Zeeland waren fietsten we ook door Arnemuiden op een zondag maar helaas was er toen niets te beleven. Wel de oude boten gezien.
    Alvast een fijn weekend, groetjes Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk dat je daar geweest bent, en wat heb je prachtige fotos gemaakt. Ik ben benieuwd hoe jouw trui er uit komt te zien als hij klaar is. Liefs sabine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ideaal om nu aan een trui te beginnen, want dan is-ie klaar tegen dat het echt koude weer er aankomt !
    Ps Mirjam, wat is een Zeeuwse bolus ? Ik kan me wel al inbeelden dat het patisserie is, zoet gebak ? Maar wat juist ? (Als het over iets zoet gaat, heb je mijn interesse meteen hé hihi...)
    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ingrid, ja inderdaad een heerlijke zoete lekkernij. Een soort van koffiebroodje met heel veel suiker en kaneel (denk ik). Het was echt super lekker...
      Liefs, Mirjam

      Verwijderen
  4. Wat een gezellige dag is dat geweest voor jullie beiden met gezellige ontmoetingen.
    Het ziet er mooi uit, eens kijken of ik dit ook nog kan gaan bekijken.
    Lieve groet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is inderdaad een goed idee, een voelplaid. Anders zijn de truien aan de onderkant straks helemaal versleten ;-). Wat een mooie truien op een mooie lokatie! Leuk ook dat je enkele blogsters hebt ontmoet, dat is toch altijd weer bijzonder.

    Ik wens je een fijne dag, Mirjam. Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk verslag van je bezoekje aan "ons" Arnemuiden :-)
    Hartelijke groet,
    Jeanet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuk verslag en mooie foto's.Net of ik er even geweest ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben even gezellig meegelopen. Leuk zo'n werf, zeker met zo'n gids erbij, die je er alles over kan vertellen.
    Het heeft altijd wel iets zo'n heerlijke in-weg-kruip-trui, mouwen iets over je handen, waar je een heerlijke dampende mok warme chocomelk vast hebt...Ben benieuwd hoe jouw trui wordt...succes met breien!
    Lies, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Extra leuk om een privé rondleiding op zo'n scheepswerf te krijgen, prachtig al dat hout. Heerlijk hoor om zo'n trui te gaan breien, moest wel lachen om die lappendeken met breisels maar wel slim. Als ik zoiets lees, zie ik al die mooie truien al hangen, helemaal beduimeld door vieze vingers.
    Groetjes, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Enig verslag en wat een prachtige truien. Succes met de jouwe.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jij hebt een bijzondere manier van schrijven, Mirjam. Het is net of ik even met je mee kan lopen terwijl je daar op bezoek bent in Arnemuiden. Wat een een mooie truien zag je. En wat ontzettend slim om een deken van alle breisels te maken. Je moet er toch niet aan denken dat iedereen even aan de truien wil voelen. Prima oplossing zo. En wat gezellig dat je andere bloggers kon ontmoeten. Dat was een bonus. En dan ook nog een pakket om zelf te breien. Het was een heerlijke dag. Je zult er tijdens het breien nog veel aan terug kunnen denken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Die rondleiding zal zeker interessant zijn geweest! En slim van de breisters om er een lappendeken bij te hangen. Ik ben benieuwd hoe jouw trui wordt, maar dat vast ook een plaatje worden! Jij bent voorlopig wel weer zoet (maar dat was je toch al, haha).
    Fijne dag nog verder, liefs Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Om nog even op je vraag terug te komen van die thee-zakjes: die heb ik kant en klaar gekocht bij de Sligro. Ze waren helemaal niet duur en er zitten er 100 in. Dus daar kun je héél veel kopjes heerlijke thee mee maken!
    Dank je voor je altijd enthousiaste reacties op mijn posten! Zo lief!
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat mooi Mirjam!
    Prachtige foto's heb je van de werf gemaakt.
    Een paar jaar geleden heb ik een een hele reportage in de krant gelezen over de historie van de visserstruien en dat ze allemaal op patroon zijn gezet.
    Je hebt wel een heel mooi kleurtje uitgezocht!
    Veel succes!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik liet de foto's aan mijn man zien dat er nog echt houten boten werden gebouwd , hij vond dit super ...
    Zijn liefde voor hout hè
    Leuke truien
    Jouw header met de koe is ook heel leuk , leuke foto.
    Lieve groet
    Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Echte Zeeuwse bolussen, die horen er gewoon bij als je in Zeeland bent! Zie wel een paar hele mooie schipperstruien, benieuwd welke jij gaat breien!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heb weer genoten van je verslag Miriam.
    Heerlijk Zeeuwse bolussen!
    Je trui gaat vast mooi worden, veel plezier met het breien ervan!
    Liefs,Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een mooie foto's. Dat lijkt me een leuke dag uit, zeker ook met die ontmoetingen en rondleidingen. En natuurlijk een echte bolus (lekker!). Maar helaas, dit is voor mij wat te ver weg voor een dagje. Fijn dat we zo toch even mee kunnen genieten.
    Groetjes, Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een leuk fotoverslag Mirjam!! En met al die mooie truien kon jij je hart ophalen, geen wonder dat je meteen wol gekocht hebt:) De echte zeeuwse bolussen zijn zo lekker mmm...

    Liefs, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat heb je een mooie foto's van de werf gemaakt. Wat leuk en leerzaam de rondleiding. Ik wist niet dat Arnemuiden en eigen patroon heeft. Nou Mirjam ik ben benieuwd hoe de trui wordt.
    Liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anneke, Arnemuiden heeft er inmiddels wel 7 ;)!! In heel Zeeland hebben we nu 29 verschillende patronen gevonden, vandaar dat het zo leuk was om die allemaal tentoon te stellen :)

      Verwijderen
  21. Dat klinkt als een leuk en informatief dagje.
    Ik had gelezen over de visserstruiententoonstelling. Heel leuk gedaan zo tussen de attributen van de werf en slim om een deken met de gebruikte patronen te maken. Want ik zou ook even willen voelen hoor!
    Een collega liet me eens een keer een boek zien over die oude modellen truien. Vroeger liet men het vettige van de schapenwol in het garen zitten, want dan werd de trui goed water en winddicht! Slim, maar ik geloof niet dat we dat nu nog fijn zouden vinden.
    Een roze schipperstrui...dat is weer eens wat anders. :-)

    Leuk ook dat je zoveel andere blogbekenden bent tegengekomen.

    Fijn weekend gewenst!
    Lieve groet Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  22. hoi Mirjam,
    leuke en interessante rondleiding heb je daar gehad Mirjam. en mooie foto's kunnen nemen, ook de detailfoto's zijn super (doe ik zelf veel te weinig).
    en dan al die truien! wat een mooie exemplaren hangen er tussen.
    veel breiplezier met jouw eigen pakket, ik denk dat jouw vingers staan te kriebelen om er aan te beginnen ;-)

    lieve groet en fijn weekend,
    Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een leuke dag hebben jullie weer gehad. Het zou nooit in mij opkomen om naar zoiets toe te gaan, maar zoiets is toch wel heel,erg leuk aan de foto's te zien. Ben benieuwd naar de trui die je gaat breien. Ik wens je alvast een fijn weekend toe. Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Lieve Mirjam, ik had al een reactie geschreven, maar die is blijkbaar niet aangekomen ;) Nou, dan nog een keer, haha!
    Ik vond het echt superleuk dat jij en je man naar onze tentoonstelling in dat 'verre' Zeeland zijn gekomen en om elkaar te ontmoeten! Je hebt wederom prachtige foto's gemaakt, bijzonder om te zien. Omdat je zelf zo in al die voorbereidingen zit, ontgaan je zeker ook details. En die zie ik nu weer bij jou terug :)
    Het is altijd leuk om bloggers, waar je een klik mee hebt, ook in het echt te ontmoeten! Fijn om te lezen dat jullie genoten hebben en ik ben benieuwd naar het resultaat van je vest.
    Lieve groetjes Lupineke

    BeantwoordenVerwijderen
  25. hallo,
    qwat een mooie dag is dat geweest.
    En die truien zijn schitterend.
    Ben benieuwd hoe jou trui gaat worden.
    Groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een leuke post weer Mirjam, een leuk uitstapje hoor!!
    Fijn weekend!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Zo zie je maar hoe je met eenvoudige middelen een gedateerd meubelstuk kunt omtoveren tot iets eigentijds.
    Ik heb ze ook wel gezien met bekleding van oude dekens.
    Slim van je om eerst een proeflapje te maken. Ik moet bekennen dat ik die stap meestal oversla, veel te ongeduldig om met het echte werk te beginnen :-)

    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik had je mooie post al gelezen maar het was hier even ...chaotisch..zullen we het maar noemen dus had ik nog niet gereageerd. Wat heb je een mooi blogje geschreven over 'ons' leuke uitstapje naar Zeeland. Mooie foto's..ik leer weer van jou. Echt heel leuk om je te hebben ontmoet en wat mij betreft zeker voor herhaling vatbaar! Liefs Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Prachtige foto's van een hele mooie en bijzondere dag.
    Stoere truien ook :-) Erg benieuwd naar het resultaat van je eigengemaakte visserstrui.
    Een hele fijne avond! Groetjezz lfs mij

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je reactie,
Lieve groet, Mirjam