woensdag 22 oktober 2014

Herrie in de duinen...

Afgelopen zondagochtend ging ik al lekker op tijd richting de waterleidingduinen bij Vogelenzang. Ik kreeg een tip van een tante dat de damherten nu flink aan het burlen zijn en als ik naar Panneland zou gaan, en dan direct het eerste pad rechtsaf... dan kwam ik ze vast en zeker tegen.

Ik liep eerst een klein tijdje en begon net te bedenken dat ik vandaag pech zou hebben en geen herten tegen zou komen, toen ik de eerste geluiden hoorde... Ik ging op het geluid af en mijn geduld werd echt zo beloond!!! 
Ik heb nog niet eerder zoveel herten gezien in de duinen, in al die jaren dat ik daar wandel...

Ik vrees dat ik een beetje veel foto's heb deze keer...



















Tot dit laatste groepje er ineens genoeg van had om voor mijn camera te poseren, en ze er ineens vandoor gingen...







Om verderop weer te blijven staan... in afwachting zo leek het...


Het viel me trouwens op dat het nog heel erg groen is in de duinen, met hier en daar heel wat bruin blad op de grond en zo nu en dan een bijna kale boom...









Het was heel bijzonder om dit allemaal te zien, op deze vroege zondagochtend,

Ik wens jullie allemaal een heel fijne dag vandaag,
Lieve groet,
Mirjam

36 opmerkingen:

  1. wooow...prachtig,zoveel moois in het bos te zien,daar wordt je wel stil van,voor jou was dat zeker genieten!!
    in de streek waar ik woon,gaan we dit niet zien,dus dat is uniek!wat heb ik met bewondering naar je foto's gekeken!!super!groeten debora

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fantastische foto's Mirjam! Heerlijk om met een kopje thee bij deze foto's wakker te worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Mirjam,

    Wat een wow factor, heel bijzonder dat je zo dichtbij de herten kon komen. Onverwachts en het lijkt mij ook heel spannend. Hier heb je heel af en toe een damherten, herten zonder gewei zie je hier wel veel, maar zo dichtbij.... dat is mij nog nooit gelukt. Hier krijg je toch nooit genoeg van,
    fijne dag, groeten Pauline

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Mirjam !
    Hier is het ook nog altijd zo abnormaal groen - maar ik vermoed dat daar nu wel verandering gaat inkomen, sinds gisteren is het mooie nazomerweertje niet meer te bespeuren..
    Zoveel damherten in het bos - da's geweldig !!! Hier zie je alleen damherten als ze "gehouden" worden door mensen... Ze zijn prachtig ! (Jammer genoeg zijn het ook "krapulekes", want waar damherten zitten, verdwijnen alle andere soorten reeën...)
    Je hebt veel geluk gehad met zo kortbij te kunnen komen - combinatie van de burltijd (dan zijn ze met iets anders bezig dan op te passen voor eventuele vijanden hihi...) en hoogstwaarschijnlijk dat je in de juiste windrichting stond, zodat ze je niet direct roken. Gewéldig, en wat een mooie foto's heb je kunnen maken !!
    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mirjam wat prachtig.... !!! Wat een luxe om zo dichtbij huis herten te hebben.... dat hebben wij hier niet hoor !
    En wat een prachtige geweien hebben ze ...hmhm..:-)
    héél fijne dag nog
    liefs Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gaaf! (Of is dat een ouderwetse term tegenwoordig ? ;-))
    Wat veel herten. Ik zou daar ook veel foto's van gemaakt hebben.
    Michel en ik zijn een keer naar Yellowstone park geweest. We reden nog maar net op het park of we zagen een bizon. Oooh, kijk! Wauw! Snel foto's gemaakt, beetje wazig, dat wel, want een beetje trillende handen van de opwinding. We kwamen er al snel achter dat het er wemelde van de bizons en ze verloren snel iets van hun bijzonderheid.
    Nou wil ik niet zeggen dat ik je herten niet bijzonder vindt, maar ik snap je enthousiasme en dat je niet kon stoppen met fotograferen.

    Warme groet,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Geweldig dat je zoveel herten bij elkaar hebt gezien, Mirjam! Wanneer ik er ooit eens eentje zie, rent 'ie meestal gelijk weg :-(. Ze staan daar echt te wachten, totdat jij je camera eens op zou gaan bergen, zo lijkt het wel, hihi.
    Fijne dag! Liefs, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig Mirjam! En van zo dichtbij. Geduld wordt echt beloond, dat zie je maar weer. Fijne dag, lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een belevenis en ze bleven staan om te poseren. Je dag kon vast niet meer stuk.
    Groetjes Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Kon me voorstellen dat je dag niet meer stuk kon.......Wat een prachtige mooie dieren.......
    Je hebt ze prachtig in beeld kunnen brengen......tjee.......
    Hoe mooi is toch de natuur....

    Fijne dag

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat was dus een hele goede tip van je tante! Prachtig om deze herten van zo dichtbij te zien en te kunnen fotograferen.

    Ik wens je een hele fijne dag Mirjam! Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtige foto's van deze dieren en wat een geluk dat je zo dichtbij kon komen.
    Hier achter in het bos kom je ook vaak 's ochtends vroeg reeen tegen-zo mooi.
    gezellige dag--de zon schijnt hier al volop
    groetjes,Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een kudde herten zeg! De derde foto van het hert is een kanjer hoor! Knap!
    Ook de bladverliezende bomen kunnen me bekoren. Heel mooie foto vind ik die van de boomstam met het bruin/rode bladerendek aan zijn voeten. En de verkleurende varens zijn ookprachtig in beeld gebracht.
    groetjes, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ongelooflijk mooi Mirjam! Wat een ervaring lijkt me dat.. En je hebt ze prachtig vastgelegd!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig dat je de herten zo goed kon fotograferen. Sommige eten rustig door, anderen staan te luisteren of ze je horen. En de leider met z'n mooie gewei zie en hoor ik bijna brullen.
    Dat was een mooi begin van je zondag.
    Ook nu een fijne dag. Groetjes Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat lijkt me dus echt geweldig omdat eens mee te maken. Ik heb genoten van je foto's, het lijkt me een hele bijzondere ervaring Mirjam. Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Fantastisch Mirjam, ik zou ook veel foto's hebben gemaakt hoor, want hoe vaak maak je dit mee? Echt gaaf!
    Supermooie foto's!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Heb er al veel over gelezen en gezien die AWD trekt veel natuurliefhebbers en fotografen aan,en nou was jij ook van de partij met camera.Lijkt me geweldig spannend om plotseling in die reebruine ogen te kijken.
    En jij had het geluk om een aantal reeën en damherten voor je lens te krijgen.
    Het is dé plek om het damhert te zien in het wild,de grootste populatie van Nederland is daar aanwezig.
    En ga je de volgende keer wintergasten spotten aan het water,door het zuiveringsproces blijft het drinkwater open zelfs als het vriest en daar zijn heel wat (water)vogels blij mee.

    Bedankt voor deze mooie wandeling met foto's, heel wat prettiger dan de talloze oranje houten driepoten met bordje Wildunfall die ik vaak om de paar meter tegen kwam langs de doorgaande wegen in Nedersaksen.

    Lieve groet,Ger

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vergeet nog te vermelden hoe mooi ik die Koningsvarens vind aan weerskanten van het pad in herfstkleur en kan me beetje voorstellen hoe het daar in het voorjaar uit moet zien wanneer al die bruine kromme opgerolde stafjes uit de aarde schieten.

      Verwijderen
  19. Oh wat mooi Mirjam, als je dit zo mag meemaken!
    Fantastische foto's! En dan mag je veel laten zien hoor! Heb met open mond zitten kijken!
    En je hebt gelijk, de natuur is nog redelijk groen, hier ook.
    Wens je nog een mooie dag!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een geweldige foto's!
    Super dus je dit deelt met ons
    Liefs Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een geluk dat zij juist jouw pad kruisten. Zo mooi , het lijkt of je er gewoon naast stond .
    Weer een leuke zondag .
    Lieve groet christel

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Nou Mirjam en òf je geduld beloond werd...!
    Jeetje wat een hoop herten bij elkaar en je hebt ze echt mooi op de foto gekregen.
    Bijzonder hoor...
    Dat is dan wel echt genieten ;-)

    Fijne avond nog en lieve groet, MJ

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Oh....wat heb je mooie foto's gemaakt Mirjam!! Kon je zo dichtbij komen of heb je zo'n goede telelens?
    Je hebt toch maar een mooie dag gehad en....alles gratis! Wat kan de natuur toch mooi zijn hè.

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Trijnie, ik heb een 18-200 mm lens, dus ja ik kon ze wel een stuk dichterbij halen, maar ik stond echt niet verder dan zo'n 15 meter van ze af... heel bijzonder vond ik dat, want normaal gesproken maken ze dat ze weg zijn als je te dichtbij komt... liefs, Mirjam

      Verwijderen
  24. Wow Mirjam wat mooi. Zal idd heel bijzonder geweest zijn, en je hebt het prachtig vast gelegd.
    Liefs Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een prachtige foto's Mirjam ...superrr ...ik heb genoten van je post.....liefs Ria....x!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Geweldig Mirjam, Prachtig dat je daar foto`s van hebt mogen maken.

    Liefs, marjonel

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Wat een geweldige belevenis Mirjam, gouden momentjes!! Lijkt mij ook geweldig om dit een keer te kunnen fotograferen! Het springende hert vind ik ook zo mooi.. ik geniet met je mee prachtig!!

    Liefs, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Zeker bijzonder om ze zo van dichtbij te zien en te fotograferen!
    Mooi hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Dit soort herrie wil ik ook wel horen, wat heb je een prachtige fotoreportage van de herten gemaakt Mirjam, dit is echt genieten.
    Lieve groet,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Oh wat een schitterende foto's!! Wat een luxe om dit in je omgeving te hebben, ik vind het helemaal niet erg dat het veel foto's zijn hoor, al had je er dubbel zo veel op gezet had ik ze nog allemaal bekeken! Stiekum een klein beetje jaloers haha!
    Groetjes, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Geweldig om dit eens van dichtbij te mogen meemaken!
    Heb genoten van je foto's!
    Liefs,Hanny

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Wat is de natuur toch mooi en wat een mooie foto's heb je gemaakt. Kan me voorstellen dat je niet kon ophouden met mooie plaatjes schieten. Fijn dat we mogen mee genieten.

    Groetjes, Hanny Volker

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je reactie,
Lieve groet, Mirjam